Sotong Kicap Pedas





Sejak kebelakangan ini, harga sotong semakin murah.  Kalau di Kuala Lumpur, harga paling murah yang pernah dibeli ialah sekitar RM12 - RM16 sekilo.  Kalau dulu sampai RM22 sekilo.  Tapi di luar Kuala Lumpur harga sotong dapat dibeli dengan harga yang lebih murah; sekitar RM5.00 hingga RM10.00 sekilo. Tetapi harga udang masih tak turun-turun harga lagi. Masih RM30 ke atas bagi udang yang bersaiz XL. Hai.... angkut sotong ajelah hari-hari.  





Bagi keluarga Kak Noor kalau makan sotong hari-hari pun no hal.  Semua suka sotong. Menu yang paling digemari ialah sambal tumis sotong.  Rasanya kalau masak 2kg sehari pun habis. Kadang-kadang tu bukan dimakan bersama nasi, tapi meratah lauk yang banyak.  Dalam blog dan FB pun banyak diposkan masakan sotong.  




Tapi hari ini, Kak Noor bukan nak masak sambal sotong. Nak cuba masak sotong kicap pedas pula. Kalau diletak kicap saja tak berapa menyelerakan.   Biar ada rasa pedas.

Bahan-bahannya:
1 kg. sotong 
1 senduk nasi cili kering kisar
1 biji bawang besar - dihiris
2 biji bawang besar - dipotong bulat
1/2 biji cili benggala - dipotong memanjang
4 ulas bawang putih - dihiris
1 tangkai daun kari
6 sudu besar kicap manis
1 sudu besar sos tiram
1 keping asam gelugor
1 sudu besar tepung jagung - dibancuh dengan sedikit air
1 cawan air
Gula dan garam secukup rasa
Minyak secukupnya untuk menumis

Cara-caranya:
  • Panaskan minyak di dalam kuali.  Tumis hirisan bawang besar dan bawang putih hingga kekuningan dan naik bau. Masukkan daun kari.
  • Selepas itu masukkan cili kering kisar dan kacau rata. Masak sehingga cili garing/terbit minyak. Kemudian masukkan satu cawan air, diikuti dengan sos tiram, kicap manis.  Kacau rata.  Perisakan dengan garam dan gula. Biarkan kuah mendidih.
  • Kemudian baru dimasukkan sotong dan asam gelugor dan biarkan di atas dapur sehingga sotong masak. Tuangkan bancuhan tepung jagung dan kacau rata. Akhir sekali masukkan bawang besar yang dipotong bulat dan cili benggala.  Kacau sekali dan bolehlah ditutup api.
Sedia untuk dihidangkan. 

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Kuih Lopes

Bubur Kacang Hijau Bersagu Lemak Berkrim - Versi Periuk Noxxa Sajian Dapur Bonda

Jeruk Epal Asam Boi