MEE KERING @ MAGGI GORENG UDANG versi Sajian Dapur Bonda, kegemaran anak-anakku

Assalamualaikum sahabat-sahabat semua. 

Syukur Alhamdulillah dapat lagi Kak Noor berkongsi cerita dan resepi di blog SDB ini.  Semoga kita semua senantiasa dirahmati Allah serta dipelihara ketaatan dan keimanan kita dengan taufik dan hidayahNYA.



Emm... sedapnye bila makan semasa panas


Topik hari ini adalah mengenai sarapan.  Apakah sarapan yang disediakan oleh ibu-ibu kepada keluarga pagi ini? Pagi ini Kak Noor sediakan heavy breakfast untuk anak-anak, iaitu mee goreng. Tetapi bukan menggunakan mee basah ye… Kak Noor gunakan mee kering.   Stok mee kering ini memang sedia ada di rumah kerana ia boleh disimpan lama berbanding dengan mee basah.  Mee basah kalau digoreng pada hari yang sama kita beli memang sedap.  Tetapi kalau sudah dua tiga hari disimpan dalam peti sejuk, mee tu akan hancur bila kita goreng. 



Nak makan udang ke, nak makan mee dulu ni?

Kebiasaannya sebelum pergi kerja, Kak Noor akan pastikan ada breakfast yang ditinggalkan untuk anak-anak dirumah.  Sekiranya sempat Kak Noor akan menyediakannya sendiri.  Bila cuti sekolah, anak-anak semakin berselera makan kerana duduk di rumah aje. Sambil makan, tengok TV, tengok laptop, tengok handphone. Dah jadi 2 in 1. Rasanya musim cuti sekolah ini adalah musim membina badan untuk anak-anak.  Tu cuba timbang, naik tak berat badan anak-anak kita? Anak perempuan Kak Noor yang bongsu tu dah semakin tembam. Bila kita sediakan breakfast sendiri, anak-anak dapat mengulang dan puas makan. Di samping itu dapat menjimatkan perbelanjaan makan pagi.




Tetapi ada kalanya Kak Noor sendiripun tak sempat menyediakan sarapan pagi. Bila keletihan melanda, kekadang waktu terlewat juga bangun pagi. Masa ini dah tak boleh menjengok dapur, fokus nak pergi kerja aje... So anak-anak akan beli breakfast kat kedai aje.  Nasib baiklah di hadapan rumah ada dijual nasi lemak dan kuih-muih.

Ok berbalik kita kepada breakfast yang Kak Noor sediakan iaitu Mee Kering Goreng Udang @ Maggi Goreng Udang. Anak-anak lebih menggemari mee kering ini daripada mee basah. Rencahnya pula Kak Noor gunakan udang.  Memanglah sedap!  Bila kita guna udang, akan rasalah kemanisan air udang menyerap di dalam mee. Kerap juga Kak Noor beli maggi goreng ini di pasar malam. Sebungkus RM2.50 – RM3.00.  



Bahan-bahannya:
12 keping mee kering - apa-apa jenama pun boleh asalkan halal
15 ekor udang saiz sederhana - dipotong kepala dan ekornya
1 senduk nasi cili kering kisar
2 sudu besar sos tiram ayam
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar kicap manis
1 sudu kecil sos ikan
1 biji tomato – dipotong kiub
1 cawan mixed vegetables – boleh dibeli dalam paket
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa
Daun sup/daun bawang
Cili merah
Bawang goreng

Bahan-bahan ditumis:
Minyak secukupnya untuk menumis
1 biji bawang besar – dicincang halus
3 ulas bawang putih – dicincang halus
1 senduk cili kering kisar

Cara-caranya:
1. Panaskan air di dalam periuk. Bila air mendidih masukkan kepingan mee kering. Biar di atas dapur sehingga ia lembut dan kembang sedikit. Angkat dan letakkan dalam penapis dan cucurkan dengan air paip supaya hilang panasnya. Tos dan ketepikan.

2. Panaskan minyak di dalam kuali. Tumis bawang besar dan bawang putih sehingga naik bau. Kemudian masukkan cili kering kisar. Gunakan api perlahan dan masak sehingga terbit minyak.

3. Kemudian masukkan sedikit air, sos tiram, sos cili, sos ikan, dan kicap manis. Kacau rata dan biarkan ia mendidih.

4. Masukkan udang dan kacau. Bila udang telah masak, masukkan pula mixed vegetables. Perasakan dengan garam dan gula. Kacau rata.

5. Akhir sekali masukkan mee kering dan kaup balikkan sehingga bergaul mesra.

6. Tutup api. Semasa menghidang bolehlah dihiaskan dengan daun sup/daun bawang, cili merah, dan bawang goreng.

Selamat mencuba. Anak-anak tentu menggemarinya.


Komentar

Postingan populer dari blog ini

Kuih Lopes

Bubur Kacang Hijau Bersagu Lemak Berkrim - Versi Periuk Noxxa Sajian Dapur Bonda

Jeruk Epal Asam Boi