TERUJA MASAK PULUT KUNING MENGGUNAKAN PERIUK NOXXA, 7 MINIT AJE...

Assalamualaikum.

Bagi N3 Jom Masak Dengan Periuk Noxxa kali ini, Kak Noor ingin berkongsi resepi pulut kuning yang dimasak menggunakan periuk Noxxa.




Sebenarnya pulut kuning ini Kak Noor masak hari Ahad yang lalu. Hari Isnin bawa ke pejabat untuk sarapan pagi bersama kawan-kawan.  Dimakan pula bersama rendang pedas ayam yang telah dipanaskan beberapa kali dalam periuk Noxxa menggunakan fungsi `STIR FRY'.  Mudah dikaupbalikkan sehingga rendang kering dan berwajah serunding. Yang bestnya periuk dalamannya tidak melekat langsung.  





Pulut pula Kak Noor guna pulut susu Siam yang dikirim daripada bapa rakan sepejabat yang tinggal di Padang Besar. Telah agak lama pulut ini disimpan di dapur.  Kalau tak salah Kak Noor beli masa nak raya puasa  hari tu.  Niat di hati nak buat ketupat pulut makan anak beranak di pagi raya sebab pelan asal nak raya di KL aje.  Tapi last minute pulang juga berhari raya ke Bukit Mertajam bersama bonda dan adinda-adinda di sana.   Orang kata pulut susu Siam ini sedap sebab ia 100% pulut, tak dicampur dengan beras. Ia wangi, lembut, dan sedap dimakan.

7 minit masak dengan periuk Noxxa?  Anda tidak percaya?! Mula tu memang tak percaya, tapi bila telah bereksperimen dengannya sendiri baru percaya.   Yang bestnya tidak perlu rendam semalaman pulut seperti mana biasa kita lakukan. Sekarang ini bila teringin aje nak makan mulut kuning, terus ambil pulut basuh dan masak.  7 minit kemudian dah boleh dimakan.  Teramat mudahnye...

Selepas 7 minit berlalu, inilah hasilnya....

Pulut kuning dengan sukatan  6 cawan beras pulut susu ini boleh kater seramai 20 - 25 orang makan. Alhamdulillah semua rakan pejabat dapat merasa seorang sedikit.  Makan pulut ni bukan boleh makan banyak seperti kita makan nasi.  Kak Noor awal-awal dah surrender makan mulut, takut mengantuk di pejabat.   Maklumlah bila dah berusia ni, cepat `lentuk' kalau silap makan.  Nak buka mata depan komputer pun tak boleh.  Asyik nak terpejam aje.

Ini adalah bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat pulut kuning.  Antaranya ialah Santan Sawit KHALIS yang rendah lemak dan bebas kolestrol. Sila klik link yang diberikan untuk mengetahui mengenai santan ini.  Bagi yang ada periuk Noxxa bolehlah ikuti cara-cara penyediaannya.  


Inilah Santan Sawit KHALIS yang dimaksudkan.



Bahan-bahannya:
6 cawan beras pulut susu Siam
4 cawan air
2 cawan santan pekat - Kak Noor gula Santan Sawit KHALIS
7 - 8  biji lada hitam  - (opsyen)
1 biji bawang  besar -  dirancik halus
Sedikit serbuk kunyit
Pewarna Yellow Egg Star Brand
1 sudu kecil gula
Garam secukup rasa

Penyediaannya:
1.   Basuh beras pulut dan toskan.  Tidak perlu rendam.
2.  Masukkan semua bahan di atas tadi di dalam periuk dalaman. Kacau rata.
3.  SET fungsi HIGH PRESSURE 7 minit.  Putar tombol ke arah HP.   Tekan ON.
4.  Selepas 7 minit berlalu, akan bunyi beep.  Putar tombol ke STEAM untuk bebaskan wapnya.
4.  Selepas wap dibebaskan, buka tudung.  Kaup balikkan dan kacau rata.
5.  Dah boleh dimakan bersama rendang/serunding/sambal kerang/sambal ikan bilis dan apa-apa aje yang kena dengan selera kita.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Kuih Lopes

Bubur Kacang Hijau Bersagu Lemak Berkrim - Versi Periuk Noxxa Sajian Dapur Bonda

Jeruk Epal Asam Boi