TART NYONYA, tempahan untuk Deepavali





Assalamualaikum...
Kebiasaannya bila nak tiba Hari Raya Puasa baru kita akan dapat lihat N3 pelbagai biskut dalam blog dan juga FB. Tetapi tiba-tiba saja Kak Noor pos Tart Nyonya ini dalam blog Kak Noor. Tart nyonya ini special Kak Noor buat atas permintaan rakan yang meminta tolong membuatnya untuk jirannya yang akan menyambut Deepavali.






Hari Raya tahun lalu Kak Noor mengambil tempahan untuk membuat tart gulung nanas. Tak pernah lagi membuat Tart Nyonya ini. Resepi tart nyonya mungkin berlainan daripada resepi tart gulung. Terpaksalah google dan intai-intai blog yang ada resepi tart nyonya.

Finally, teruja dengan N3 tart nyonya dari Dapur Kak Jee.   Kak Jee buat menggunakan caranya yang tersendiri.  Beliau tidak mencanai doh, tetapi membulat-bulatkan doh dan kemudian ambil cutter, letak atas doh.  Tetapi Kak Noor 100% menggunakan acuan dan cutter.  Tak berapa mahir lagi nak buat macam Kak Jee.

Anyway terima kasih kepada Kak Jee kerana sudi berkongsi resepi tart nyonya yang sedap ini.


Bahan-bahannya:
300 gram tepung gandum
4 sudu besar tepung jagung
3 sudu besar gula ising
200 gm butter
2 kuning telur
Jem nanas

Cara-caranya:
  1. Ayak tepung gandum, tepung jagung, dan gula ising ke dalam bekas.  Kemudian masukkan butter yang telah dipotong dadu.  Kalau guna unsalted butter, masukkan secubit garam.
  2. Ramas tepung dengan butter guna hujung jari hingga berderai (rub-in method).  Kemudian masukkan telur dan satukan menjadi doh.
  3. Simpan kira-kira 20 minit di dalam peti ais.
  4. Canai jadi setengah inci dan turap guna acuan atau cutter. Kemudian keluarkan doh perlahan-lahan. Sekiranya tidak mahu doh lekat, masukkan acuan ke dalam tepung terlebih dahulu sebelum menurap.
  5. Bulat-bulatnya jem nanas dan letak di atas doh yang telah diturap.
  6. Susun doh yang telah siap di atas dulang pembakar. Bakarlah sampai masak iaitu kira-kira 20 minit di dalam oven dengan kepanasan kira-kira 175 darjah celcius.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Kuih Lopes

Bubur Kacang Hijau Bersagu Lemak Berkrim - Versi Periuk Noxxa Sajian Dapur Bonda

Jeruk Epal Asam Boi