KEK COKLAT KUKUS, FIRST TRIAL KUKUS DENGAN ELECTRIC FOOD STEAMER

Assalamualaikum.




At last.. finally I got it and I make it! Rasa impress sangat bila dah boleh kukus kek. Tengok hasilnya di atas. Hm... bolehlah kan! Boleh dimakan sudah.. Akhirnya dapat juga Kak Noor miliki Electric Food Steamer yang selama ini memang dicari-cari. Jenama pun nama EMPRESS. Sebutan sama tapi ejaannya dan maknanya berbeza. 


Electric Food Steamer
Berkira-kira juga nak beli food steamer ini sebab periuk kukus manual ada di rumah.  Tetapi periuk kukus lama le.. dah berzaman-zaman, bila kukus kek atau apom selalu nitik air.  Dah rasa trauma nak guna periuk kukus manual ini. Kadang-kadang terasa juga akan pembaziran membelinya. Bukanlah nak guna sangat; sesekali sahaja dan ada waktu-waktu tertentu. Cuma bila tengok orang guna, teringin juga memilikinya.


So nak jadi cerita semasa Kak Noor pergi ke kedai Cosway untuk membeli sabun, shampoo dan sebagainya, terpautlah hati kepada Food Steamer yang dipamerkan di kedai berkenaan. Pucuk dicita, ulam mendatang. Terus minta sales girl buka kotak untuk melihat isi dalamnya.


Hm… okay jugalah. Saiznya tak besar dan tak kecik; sederhana saja. Apa yang pasti loyang bulat besar saiz 8 dan 10 inci memang tak muat sebab containernya berbentuk bujur. Ada tiga tingkat. Kalau banyak adunan kek, bolehlah dibahagikan kepada dua atau tiga bekas, dikukus sekali. Kak Noor beriya-iya benar nak beli food steamer ini sebab ada tawaran pembelian melalui kupon Dah banyak kupon terkumpul, inilah masa terbaik untuk kita menggunakannya. Cuma tambah duit sikit sahaja, dah dapat food steamer yang diidamkan.




Untuk first trial guna food steamer ini, Kak Noor rujuk resepi kek coklat moist kukus daripada Blog Jintan Manis. Memandangkan tidak sempat untuk menyediakan topping untuk kek ini, maka Kak Noor tidak paparkan resepi penyediaan topping berkenaan. Walau bagaimanapun resepi asal kek ini bolehlah dirujuk di blog Jintan Manis.



Kek Coklat Moist Kukus
Sumber Resepi: rosmarlina@jintanmanis.com 

Bahan-bahannya: 
2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil soda bikarbornat
3/4 (tiga suku cawan) minyak jagung
1 cawan gula kastor
1 cawan air suam
1/2 cawan susu pekat
1 cawan serbuk koko
3 biji telur Gred A
Beberapa titik esen vanilla

Cara-caranya:
1. Ayak tepung gandum bersama serbuk koko, baking powder, dan soda bikarbonat. Ketepikan. Panaskan Empress food steamer.

2 Dengan menggunakan mixer, pukul telur hingga berbuih dan masukkan gula. Pukul lagi sehingga kembang dan gula hancur.

3. Masukkan pula tepung yang siap diayak tadi, sedikit demi sedikit berselang seli dengan air suam, kacau menggunakan senduk kayu atau spatula, kemudian masukkan pula esen vanilla, susu pekat, dan minyak jagung. Kacau sebati. Jangan over mix, gunakan kaedah kaup balik.

4. Curahkan adunan dalam acuan dan kukus selama 1 jam 30 minit, sejukkan, Selamat Mencuba.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Kuih Lopes

Bubur Kacang Hijau Bersagu Lemak Berkrim - Versi Periuk Noxxa Sajian Dapur Bonda

Jeruk Epal Asam Boi