Menu Untuk Minum Petang: Cucur Jagung Ikan Bilis, rangup dan enak

Assalamualaikum.


Inilah juadah minum petang yang sempat Kak Noor sediakan untuk keluarga petang tadi. Rajin-rajinkan diri masuk ke dapur bila tekak ini rasa nak makan cucur jagung. Lagipun memang dah berkira-kira sejak semalam nak buat cucur jagung ini memandangkan dah seminggu tongkol jagung itu berada di dalam peti ais. Kalau tunggu lagi seminggu, alamatnya busuklah jagung tu. Membazirlah pulak kan.. 

Sebenarnya anak perempuan sibongsu request minta dimasak bubur jagung kegemarannya. Tetapi cuma ada dua tongkol jagung sahaja. Kalau masakpun tak cukup untuk sekeluarga makan, melainkan jika dicampur dengan gandum. Tetapi gandum pun tak ada.  Malas pula ke kedai untuk membeli. Tak apelah.. lain kali ibu masakkan. Hari ini kita makan cucur jagung dulu. Lagipun dah lama tak makan cucur jagung ni.

Cucur jagung ini Kak Noor masukkan sedikit ikan bilis supaya rasa enak lagi.  Kak Noor juga kurangkan penggunaan tepung supaya cucur ini lebih rangup dan sedap.


Cucur Jagung Ikan Bilis
Oleh: Sajian Dapur Bonda


Bahan-bahannya:
3 cawan tepung gandum - diayak
2 tongkol jagung - dihiris isi jagungnya
Segenggam ikan bilis - direndam sehingga lembut, dibasuh dan ditoskan.
1 biji bawang besar- dicincang
2 biji cili merah - dihiris
1 sudu besar cuka masakan
2 sudu KFC perasa TUMIX
Garam dan gula secukup rasa
Air panas secukupnya untuk membancuh
Minyak secukupnya untuk menggoreng

Cara-cara membuatnya:

1. Masukkan tepung gandum, isi jagung, ikan bilis, bawang besar, cili merah, garam, gula, perasa tumis, dan cuka di dalam bekas. Gaul rata semua bahan tadi.
2. Tuangkan air panas secukupnya dan gaul menggunakan sudu atau senduk sehingga semua bahan bergaul rata. Ketepikan 10 minit.
3. Panaskan minyak. Jemput adunan ke dalam kuali dan goreng sehingga kekuningan. Kalau nak cucur garing sedikit, lebihkan masa menggorengnya, tetapi jangan sampai rentung.
4. Toskan minyak sebelum dihidangkan.
5. Cicah dengan sos atau kuah kacang.

Selamat Mencuba.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Kuih Lopes

Bubur Kacang Hijau Bersagu Lemak Berkrim - Versi Periuk Noxxa Sajian Dapur Bonda

Jeruk Epal Asam Boi