SOTONG SAMBAL BEREMPAH, menerbitkan aroma rempah dalam sambal.


Assalamualaikum Semua.



Hari ini ambil cuti kecemasan sebab tak berapa sihat. Walaupun cuti, tetapi tetap bangun seperti biasa, dan sejak pagi lagi telah masuk dapur menyediakan sarapan untuk keluarga. Mentang-mentanglah cutikan... biasanya hasben belikan breakfast sebelum pergi kerja. 



Since dah ada kat umah dan stok lauk pun masih tidak terusik di  dalam peti sejuk, so banyaklah pilihan menu untuk dimasak. Tetapi biasalah Kak Noor ni tak masak banyak menu pun. Maksimum tiga menu, tu pun pilih yang simple aje. 



Pilihan menu utama ialah lauk sotong. Kalau di rumah, menu sotong yang memenuhi citarasa keluarga ialah masak sambal.  Kalau tak sambal pun, sotong tu mesti masak bercili. Kalau kari atau masak lemak, garenti tak jalan. 



Dalam masa yang sama terterbit pula idea untuk mengolah resepi sotong masak sambal dengan menggabungkan sedikit rempah ratus dalam masakan ini. Dan hasilnya... memang marvelous. Terasa aroma rempahnya; ala-ala masakan sambal mamak pula.  


Dan dengan gandingan sayur tumis soun dan fucuk, dan ikan tenggiri jeruk memang kena sangat dengan selera. Dan.. tidak lupa kicap Enaq ye.. kicap pilihan Kak Noor sekeluarga..


Resepi Sambal Sotong Berempah
Oleh: KakNoor @ Sajian Dapur Bonda

Bahan-bahannya:
1kg sotong basah - dikerat 3 @ 4
2 senduk nasi cili kering kisar
1 sudu teh serbuk jintan manis
1 sudu teh serbuk jintan putih
1 sudu teh garam masala
1 sudu teh serbuk teh ketumbar
1/2 biji tomato -dipotong kiub
1 biji bawang besar -dihiris
3 ulas bawang putih -dicincang kasar
1 biji bawang besar - dipotong bulat @gegelang
1 biji cili hijau -dihiris serong
2 sudu besar kicap lemak manis Enaq
1 sudu besar sos tiram
Gula dan garam secukup rasa.

Cara-caranya:
1. Panaskan minyak. Tumis hirisan bawang besar dan bawang putih yang dicincang kasar tadi. Tumis sehingga naik bau dan bawang layu dan bertukar warna.
2. Masukkan cili kering kisar dan kacau rata. Masak menggunakan api sederhana sehingga cili garing/terbit minyak.
3. Kemudian masukkan serbuk jintan manis dan putih, serbuk ketumbar, dan garam masala. Kacau dan biar ia mereneh di atas dapur selama 1 minit. Kemudian masukkan sedikit air dan kacau.
4.  Masukkan sos tiram, Kicap Lemak Manis Enaq, perencah Maggi Cukup Rasa, garam, dan gula secukup rasa. Masak sehingga kuah mendidih.
5.  Kemudian masukkan pula tomato.
6. Setelah cukup rasa bolehlah dimasukkan sotong. Kacau dan kaupbalikkan sehingga sotong bergaul mesra dengan kuah.
7.  Setelah sotong masak, bolehlah dimasukkan bawang besar yang dipotong bulat dan hirisan cili hijau. Kacau rata dan bolehlah dihidangkan

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Kuih Lopes

Bubur Kacang Hijau Bersagu Lemak Berkrim - Versi Periuk Noxxa Sajian Dapur Bonda

Jeruk Epal Asam Boi