EGGLESS RICH FRUIT CAKE (VERSI BAKAR)

Assalammualaikum.


 
Alhamdulillah sempurna kejadian kek buah tanpa telur ini walaupun percubaan kali pertama. Dah lama teringin nak makan kek buah hasil air tangan sendiri, tapi pada setiap kali nak buat, rasa macam tak ada mood pula.


Kalau nak dibeli di kedai, sudah tentu semua kek ada telur. Disebabkan faktor kesihatan, buat sementara waktu ini perlu pantang masakan yang ada telur. 


Puaslah juga google cari resepi kek buah tanpa telur. So menyinggahlah di dapur beberapa blogger yang memuatkan resepi kek buah tanpa telur. Tertarik dengan gambar kek buah yang dimuatnaikkan dalam blog `Dapurku Sayang’; membangkitkan selera dan cara membuatnya pun mudah. Terima kasih kepada empunya resepi. Yang paling mudah, tak perlu guna mixer (kalau guna mixer, banyak pula kerja nak membasuhnya selepas digunakan).



Kek buah ini faveret Encik Hasben juga. Bolehlah dibuat kudap-kudapan nanti. 


Resepi kek buah ini Kak Noor edit kembali mengikut ketersediaan bahan-bahan yang ada di rumah. Untuk resepi asal boleh klik link Resepi Asal Dapurku Sayang. 


EGGLESS RICH FRUIT CAKE (VERSI BAKAR)
Inspirasi: Sajian Dapur Bonda
Resepi Asal: Dapurku Sayang

Bahan A:
360 gram tepung gandum (ayak 3 kali) 
2 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu besar orange emulco

Bahan B:
250 gram mentega
350 gram mix fruits
¼ cawan ceri dihiris halus
250 ml susu sejat
170 gram gula perang
2 sudu besar susu pekat manis

Bahan Taburan:
Almond flakes

Cara-caranya:
1. Bahan A: Semua bahan disatukan kecuali emulco oren, dan diayak tiga kali. Masukkan di dalam bekas pengadun. 
2. Bahan B: Semua bahan (kecuali mix fruits dan ceri) disatukan di dalam periuk dan masak sehingga semuanya larut dan sebati. Kemudian masukkan mix fruits dan ceri, dan digaul rata. Masukkan ke dalam bekas pengadun dan ketepikan sehingga sejuk. 
3. Apabila bahan B telah sejuk, satukan bahan A. Masukkan sedikit-sedikit. Gaulkan dan sebatikan dengan senduk kayu atau spatula.
4. Akhir sekali masukkan orange emulco. Kacau lagi sehingga sebati.
5. Tuangkan ke dalam loyang empat segi 9”x9”. Lapik dahulu dengan baking paper yang disapu dengan sedikit mentega di sekelilingnya. Taburkan almond flakes. 
6. Bakar selama 50 minit atau 1 jam atau sehingga masak pada suhu 160 – 170C (kepanasan bergantung pada jenis oven masing-masing).
7. Setelah masak, keluarkan daripada oven. Terbalikkan di atas redai. Setelah suam, keluarkan loyang daripada kek. Biarkan sejuk baru dipotong.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Kuih Lopes

Bubur Kacang Hijau Bersagu Lemak Berkrim - Versi Periuk Noxxa Sajian Dapur Bonda

Jeruk Epal Asam Boi